Montag, 17. Dezember 2007

For alle som liker Ole Einar!


[JOBBE OG SLITE: - Det er like moro hver gang. Spesielt på slike dager som i dag, der jeg må jobbe og slite for å vinne. Det er en vanvittig god følelse, sier Ole Einar Bjørndalen.]

Jeg fant en artikkel om Ole Einar. Den ble publisert på bt.no av Magnar Taule (16. des. 2007):

Kan hente Stenmark alt i vinter

Ole Einar Bjørndalen kan slå Ingemar Stenmarks utrolige rekord på 86 verdenscuptriumfer allerede før sesongen er omme.

Med seieren på skiskyttersprinten i Pokljuka i går, er supermannen fra Simostranda nemlig alt oppe i 78 seirer i verdenscupen - medregnet den ene han tok i langrenn i fjor. Klarer han å ta like mange seirer som i fjor (11), vil han tangere rekorden til den svenske alpinekspressen fra Tärnaby. Han tok sine seirer i en 15-års periode, fra 1974 til 1989.

- Det skal vel godt gjøres, svarer Bjørndalen når BT bringer temaet på bane. Han viser til at forrige sesong var noe av det beste han har prestert.

Går samtlige løp
- Jeg kan ikke regne med å vinne like mange renn i år. Men det kommer jo flere sesonger, parerer han.

Men han er på vei. Alt nå har han vunnet tre av syv løp, og ennå gjenstår 20 renn. Bjørndalen skal gå alt i skiskytternes verdenscup i vinter. Det kan han gjøre, siden det ikke er VM i langrenn i år. 27 renn på 108 dager betyr at han i snitt vil gå løp hver fjerde dag i hele vinter.

- Det er noe jeg aldri har gjort før, så det har jeg lyst til å prøve. Det blir tøft, men skal jeg bli en bedre skiskytter, må jeg gå flere renn, forklarer han.

I går måtte han i kjelleren for å hente hjem enda en seier. I den sterke vinden ble han stående og presse lenge på siste stående. Det ble en bom. Dermed gikk han ut fra siste skyting på femteplass, og han hadde mye å ta igjen til teten.

Stenger verden ute
I mål var han likevel 4,9 sekunder foran russeren Dmitri Jarosjenko.

- Han har slått meg i sporet før i år, så jeg visste at det skulle holde hardt, sa 33-åringen. Men det var franskmannen Simon Fourcade som ledet når jobben på standplass var unnagjort. Han var hele 16,9 sekunder foran Bjørndalen da.

- Jeg kikket opp på tavlen, og så at det var hans navn som sto øverst. Da tenkte jeg at dette skal jeg klare. Men jeg rakk ikke å lese de fire andre løperne som sto foran mitt navn, forklarer Bjørndalen.

For å stenge ute støy og jubel, går han med spesialkonstruerte ørepropper. Han er således avhengig av skriftlig sekundering, men etter siste skyting fikk han ikke med seg det som sto på papplaten.

Et blikk opp på tavlen på stadion var imidlertid nok til at han ble à jour.

- Like moro å vinne
Det spilte ingen rolle. Mesterens fart i sporet ble nok en gang avgjørende.

- Fortsatt like gøy å vinne?

- Ja, erru' gæærrn!

- Det er like moro hver gang. Spesielt på slike dager som i dag, der jeg må jobbe og slite for å vinne. Det er en vanvittig god følelse, sier han.

På siste stående måtte han jobbe hardt.

- Jeg tror jeg sto i 45 sekunder, sier han. - Nei, du sto i 47, kommer det fra NRK-nestoren Kjell Kristian Rike.

Det er sjelden han bruker mer enn 25. Bjørndalen sier det slik, for å illustrere skiskyttersportens utvikling:

- Jeg husker under OL i Nagano (der han tok gull, red.anm.). Da brukte jeg et minutt på siste skyting. Det er noe som aldri skjer i dag. Nå ligger det stort sett mellom tyve og tretti sekunder, og så må du gå som et lyn i sporet, svarer han.

PS! Siste verdenscuprunden før jul avsluttes med stafett i Pokljuka i dag. Her er laget, i etappevis rekkefølge: Emil Hegle Svendsen, Rune Bratsveen, Halvard Hanevold og Ole Einar Bjørndalen.

Keine Kommentare: