Dienstag, 23. Oktober 2007

forsøk å dikte på norsk

Som sagt i begynnelsen, skriver eg i dag litt på norsk. Grunnen er at eg vil publisere noen dikt på norsk som eg skrev. Eg skrev de i 2006. Den første dikten har ingen tittel. Eg er åpen for kritikk!


Jeg
kan
jo
bare
gjøre
det.


SPØRSMÅL

Hva gjør du?
Jeg sitter her.

Hvorfor sitter du her?
Fordi jeg vil lære!

Kan du lære godt her?
Det er vanskelig å si!

Forstår du hva professoren sier da?
Kan du stoppe å spørre meg?

Ja, jeg kan forsøke det.
Hvorfor kan du bare forsøke?

Jeg liker å spørre.
Finns en spesiel grunn?

Nei, egentlig ikke.


MUNTLIG EKSAMEN

angst
angst kommer
snart

nervøsitet
nervøsitet kommer
snart

eksamen
eksamen er
forbi

tilfredshet
tilfredshet oppfyller
meg


MELLOM TO MENN

Hvem skal jeg velge?
Skal jeg velge?
Må jeg velge?

Den ene er som en venn
alltid der for meg
hjelper meg
hører hva jeg sier
gir meg svar på spørsmålene mine

han er min mental kjæreste

Den andre er som en elskede
ikke alltid der for meg
hjelper meg ikke
interesserer seg bare for seg selv
trenger bare min hjelp

han er min kroppslig kjæreste

Jeg vil velge nå!
Jeg må velge nå!
Jeg velger ingen av de to!

2 Kommentare:

Bohémienne hat gesagt…

bare for at du skal få det skriftlig: NYDELIGE dikt, på strålende god norsk. det om muntlig eksamen er blitt en personlig favoritt, har lest det mange ganger nå. flink er du! :)

elgen hat gesagt…

TUSEN TAKK skal du få en gang til! ;-)